Strona główna » Wiadomości » Planujesz złożyć wniosek? Zobacz, jak uniknąć pomyłek!
Planujesz złożyć wniosek? Zobacz, jak uniknąć pomyłek!
Planujesz złożyć wniosek o świadczenia i chcesz zminimalizować ryzyko ewentualnej pomyłki? A może otrzymałeś od nas pismo informujące o brakach w złożonym wniosku? Jeżeli tak, to zapoznaj się z radami naszych ekspertów. Pomogą one Tobie „bezboleśnie” przejść przez niezbędne formalności.
Do Gdańskiego Centrum Świadczeń wpływa rocznie około 100 tys. wniosków o świadczenia. Prawie co czwarty z nich, to wniosek niekompletny wymagający dodatkowych wyjaśnień.
– Wśród najczęstszych błędów występujących we wnioskach możemy wymienić niepełne oświadczenia o przebiegu zatrudnienia i o aktualnym statusie zatrudnienia oraz nieuzupełniony w sposób właściwy skład rodziny, szczególnie we wnioskach składanych drogą elektroniczną. – mówi Anna Czechowska z Gdańskiego Centrum Świadczeń. – Dosyć często osoby składające wnioski zapominają o złożeniu wymaganych podpisów oraz wpisaniu w skład rodziny dorosłych dzieci, pozostających na ich utrzymaniu, a także życiowych partnerów, z którymi prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. Największa grupa brakujących dokumentów to zaświadczenia od pracodawców o dochodzie netto za drugi przepracowany miesiąc, po podjęciu nowego zatrudnienia, a także – wśród osób pobierających alimenty – zaświadczeń od komornika o przebiegu egzekucji. Osoby , które deklarują, że uzyskiwały dochód niepodlegający opodatkowaniu muszą pamiętać by uzupełnić dodatkowy załącznik do wniosku. – dodaje.
W konsekwencji nieprawidłowego wypełnienia lub skompletowania wniosku, pracownicy Centrum muszą prosić wnioskodawców o ich uzupełnienie, co wydłuża okres oczekiwania na rozpatrzenie wniosku.
– W przypadku wystąpienie błędów kierujemy do osoby zainteresowanej pismo, w którym szczegółowo wyjaśniamy, jakie dokumenty należy do nas dostarczyć. Pismo zawiera również informację o terminie, w którym należy uzupełnić wniosek. – informuje Anna Czechowska. – W przypadku otrzymanie takiego pisma warto szybko uzupełnić wniosek, ponieważ czas oczekiwania na brakujące dokumenty często wydłuża zakończenie postępowania i wydanie decyzji, przez co wypłata świadczeń może się opóźnić.
Jak przyznają pracownicy Centrum zdarza się, że wnioskodawcy nie odbierają korespondencji. Na nic zdają się również wielokrotne próby kontaktu. W takiej sytuacji wniosek zostaje pozostawiony bez rozpatrzenia.
ZOBACZ, CO ZROBIĆ, ABY UNIKNĄĆ BŁĘDÓW PRZY SKŁADANIU LUB UZUPEŁNIANIU WNIOSKU
- Przeczytaj uważnie formularz wniosku oraz starannie wypełnij wszystkie rubryki.
- Zapoznaj się z pouczeniami. Znajdziesz je na ostatnich stronach wniosku.
- Uważnie czytaj otrzymywaną korespondencję.
- W przypadku otrzymania wezwania do uzupełnienia braków niezwłocznie uzupełnij wymagane dokumenty. Jeśli nie jesteś w stanie z przyczyn niezależnych dochować wyznaczonego terminu- poinformuj o tym pracownika.
- Pamiętaj, aby poinformować pracownika Centrum o zmianie swoich danych adresowych, sytuacji dochodowej itp.
- W przypadku pytań lub wątpliwości skontaktuj się z pracownikami Punktu Informacyjnego, mieszczącego się przy ul. 3 Maja 9. Z pracownikami punktu można skontaktować się również dzwoniąc pod numer telefonu 58 326 79 89, lub pisząc na adres info@gcs.gda.pl. W przypadku pytań dotyczących świadczenia 500+ oraz świadczenia „Dobry start” może skontaktować się z Gdańskim Centrum Kontaktu.